دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ در گفت‌وگو با آنا:

تنها راه ارتقای جایگاه علمی ایران هزینه برای فعالیت‌های پژوهشی است 

تنها راه ارتقای جایگاه علمی ایران هزینه برای فعالیت‌های پژوهشی است 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ گفت: برای اینکه بتوانیم به رتبه تک رقمی ایران در حوزه علمی بین المللی دست یابیم باید برای پژوهش هزینه کنیم که با شرایط فعلی نباید انتظار رشد در این زمینه را داشته باشیم. 
کد خبر : 830903

بهرام رمضان زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا با بیان اینکه تک رقمی شدن جایگاه علمی ایران در جهان دور از ذهن است، تاکید کرد: نهایت کاری که می‌توانیم کنیم این است که عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذاریم تا بتوانیم جایگاه علمی ایران را در سطح بین الملل حفظ کنیم. 

وی افزود: هیچ دورنمایی برای بهبود رتبه علمی ایران نمی‌بینیم و باید در این زمینه واقع بینانه باشیم، مثلا شاخص‌هایی که باعث رشد علمی سریع در سال‌های گذشته شده اند این بوده که طی ۱۵ سال گذشته تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که رشته‌های موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی را افزایش داده ایم. 

رمضان زاده تصریح کرد: تعداد دانشجویان ارشد و دکتری به صورت قابل توجه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همین دانشجویان و استادان با توجه به قوانین ارتقا فعالیت‌های پژوهشی زیادی انجام دادند و این موضوع باعث رشد خروجی‌های علمی شد و این اتفاق زمانی رخ داد که کشور از نظر اقتصادی با مشکلات فعلی مواجه نشده بود و بودجه پژوهشی جوابگو نیاز‌های پژوهش بود. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ ادامه داد: در سال‌های اخیر هزینه برای پژوهش به فراموشی سپرده شده است و در حال حاضر بخش زیادی از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها صرف امور جاری و حقوق استادان می‌شود و مبلغی برای حمایت از پژوهش باقی نمی‌ماند و با اندک پول در دست باید فعالیت‌های پژوهشی را پیش ببریم. 

رمضان زاده گفت: با وجود این بودجه‌های ناچیز بسیاری از استادان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند فعالیت پژوهشی انجام دهند و بیشتر دانشجویان کشور از جیب شخصی هزینه پروژه‌ها را پرداخت می‌کنند؛ با چنین وضعی به هیچ عنوان نمی‌توانیم رتبه تک رقمی تولید علم را کسب کنیم. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ اضافه کرد: زمانی می‌توانیم برای تک رقمی شدن علم تلاش کنیم که کشور‌های دیگر فعالیتی انجام نداده باشند، در صورتی که شاهد هزینه کردن کشور‌های دیگر در این زمینه هستیم، اما کشور ما هزینه نمی‌کند و شاید رتبه ۱۵ و ۱۶ علمی ایران طی چند سال آینده با پیش بردن وضعیت موجود بالاتر هم رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته